PERSBERICHT – Helexia en Belgian Feed Association (BFA) werken samen aan een duurzamere diervoederproductie

Helexia en de Belgian Feed Association (BFA) gaan samenwerken om de overgang naar een duurzamere productie van diervoeding in België te versnellen. Deze samenwerking heeft als doel de CO2-neutraliteit tegen 2050 te bereiken, met een focus op energiebesparing en het verminderen van de ecologische voetafdruk.

Brussel – Helexia, een internationale speler in de energietransitie en een dochteronderneming van Voltalia (Euronext Parijs, ISIN-code: FR0011995588), en BFA slaan de handen ineen om het Europese klimaatdoel van CO2-neutraliteit tegen 2050 te bereiken. Dit doen ze door de overgang naar een duurzamere Belgische productie van diervoeding te bevorderen. Het doel is tweeledig: focussen op energiebesparing en het verminderen van de ecologische voetafdruk van de dierenvoedingssector.

In het kader van de Europese Green Deal stelde de Europese Commissie richtlijnen op voor bedrijven om energiezuiniger te produceren en minder CO2 uit te stoten. Om tegemoet te komen aan deze Europese klimaatdoelstellingen ontwikkelden Helexia en BFA een gezamenlijke strategie om bedrijven in de Belgische diervoederindustrie te ondersteunen bij hun transitie naar een duurzamere en energie-efficiëntere diervoederproductie.

Door hun expertise te combineren, streven Helexia en BFA ernaar diervoederbedrijven te helpen hun CO2 reductiedoelstellingen te bereiken. Op sectorniveau peilt een duurzaamheidsenquête naar de belangrijkste factoren voor een energiezuinigere diervoederproductie. Op bedrijfsniveau kan vrijwillig het energieverbruik en de ecologische voetafdruk van het bedrijf in kaart gebracht worden met een grondige analyse. Vervolgens krijgt het bedrijf een op maat gemaakt transitieplan. Om de implementatie van transitieprojecten te vergemakkelijken, positioneert Helexia zich als een externe investeerder waardoor bedrijven zich volledig op hun kernactiviteiten kunnen richten zonder hun groei in gevaar te brengen.

De samenwerking ligt in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van het BFA Duurzaamheidscharter 2020, waarin BFA en haar leden zich engageren om tegen 2030 o.a. de ecologische voetafdruk van de diervoedersector te verkleinen, de uitstoot van CO2 te verminderen alsook energiezuiniger te produceren.

“Deze samenwerking toont onze gezamenlijke inzet om de energietransitie te versnellen en de CO2-voetafdruk van de sector te verminderen, terwijl we op maat gemaakte oplossingen voor bedrijven bieden.” – Levi Marien, CEO van Helexia Belgium.

BFA

Belgian Feed Association (BFA) heeft als missie te streven naar de algemene maatschappelijke aanvaarding van een duurzame diervoederproductie. De 133 leden van BFA (kern- en diervoederfabrikanten) vertegenwoordigen zo’n 93% van de nationale productie. Diervoederfabrikanten maken gebruik van hoogwaardige voedermiddelen en herwaarderen jaarlijks rond de 3,5 miljoen ton nevenstromen van o.a. de voedings- en biobrandstofindustrie die anders op de afvalberg zouden terechtkomen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Katrien D’hooghe, Managing Director van BFA: Tel: +32 (0)2 512 09 55 of +32 (0)473 98 00 57.

Helexia

Helexia is een onmisbare speler in de sector van de energietransitie.

Opgericht in 2010, is Helexia, een dochteronderneming van Voltalia (ISIN-code Euronext Parijs: FR0011995588), gespecialiseerd in de energieprestaties van gebouwen en de productie van fotovoltaïsche energie op locatie (op daken en zonne-overkappingen).

Met meer dan 415 medewerkers internationaal verspreid over 10 landen, heeft Helexia meer dan 700 fotovoltaïsche projecten gerealiseerd die 198 MW aan geïnstalleerde capaciteit vertegenwoordigen.

Helexia begeleidt haar commerciële en industriële klanten in meer dan 180 projecten voor energie-efficiëntie en beheert jaarlijks 1000 locaties. Dankzij een uitgebreide catalogus van diensten biedt Helexia strategiebepaling, uitvoering van werken, exploitatie, monitoring en onderhoud van apparatuur.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yassin Tafrata, Marketing Manager van Helexia Belgium, op het volgende e-mailadres: yassin.tafrata@helexia.eu Of via ons contactformulier