Helexia tekent energie partnership met grote Europese retailer

Helexia zal als dochteronderneming van Voltalia, Auchan Retail ondersteunen om bij al haar vestigingen bij te dragen aan de energietransitie.

Auchan Retail en ons moederbedrijf Voltalia hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Helexia zal als dochteronderneming van Voltalia, Auchan Retail ondersteunen om bij al haar vestigingen bij te dragen aan de energietransitie en haar klimaatdoelstellingen te bereiken.

Voortbouwend op een eerdere samenwerking op het gebied van energiediensten en duurzame elektriciteitsvoorziening (productie van zonne-energie daken en zakelijke PPA’s), en na een jaar van hernieuwde veldproeven in verschillende landen, brengen Auchan Retail en Voltalia nu een breder en duurzamer partnerschap tot stand.

100% hernieuwbare energie tegen 2030

Auchan Retail zet zichzelf ambitieuze doelstellingen op vlak van CO2-reductie en de vermindering van conventioneel energie verbruik. De ambitie is om 100% hernieuwbare energie te gebruiken en de elektriciteitsintensiteit tegen 2030 met 40% te verminderen ten opzichte van het referentiejaar 2014.

In elk land waar Auchan Retail aanwezig is, zal een analyse van de Auchan-vestigingen door Voltalia en Helexia worden uitgevoerd om aanbevelingen te doen en samen tot een actieplan te komen om deze doelstellingen te bereiken.

Het partnerschap omvat een samenwerking gericht op: energiebeheer, uitvoering van energie-efficiënter werken, de levering van hernieuwbare energie door de bouw van fotovoltaïsche centrales door Helexia, en het sluiten van contracten voor de rechtstreekse aankoop van groene energie (Corporate PPA) door Voltalia.

Edgard Bonte, voorzitter van Auchan Retail, verklaarde: “Ik ben verheugd met dit strategische en operationele partnerschap met Voltalia en Helexia. Eind 2020 zijn de tijdens COP21 vastgestelde doelstellingen voor de vermindering van ons energieverbruik gehaald. Met deze overeenkomst gaan we de tweede fase van ons energietraject in. Wij versnellen de uitvoering van onze klimaat roadmap met partners die onze waarden en ambities voor de planeet delen.”

Sébastien Clerc, CEO van Voltalia, licht toe: “Dit wereldwijde partnerschap stelt ons in staat Auchan Retail te ondersteunen in het behalen van haar gestelde doelstellingen. Deze alliantie is voor de lange termijn en illustreert een gedeelde en gemeenschappelijke wens om de energietransitie van onze partners te versnellen.”

Benjamin Simonis, Deputy CEO van Helexia verklaarde: “Dit partnerschap maakt het mogelijk het uitstekende werk van de Auchan Retail teams voort te zetten en te profiteren van de expertise van Voltalia en Helexia en de uitstekende geografische dekking van de groep om onze internationale klanten te ondersteunen.”

Over Auchan Retail

Auchan Retail is aanwezig in 13 landen en omvat alle formules van de levensmiddelenhandel (hypermarkten, supermarkten, convenience stores, click-and-collect en e-commerce) met 1985 verkooppunten. Auchan Retail plaatst haar klanten in het middelpunt van haar strategie door hen een fysieke winkelervaring te bieden gecombineerd met het digitale ecosysteem, evenals exclusieve producten van hoge kwaliteit tegen de best mogelijke prijzen. De detailhandel van de volgende generatie, voorvechters van goede, gezonde en lokale producten, de 179 590 medewerkers van Auchan Retail werken op een verantwoordelijke manier samen met klanten, landbouwers en leveranciers, zodat iedereen zijn levenskwaliteit kan verbeteren door beter te eten.